הפרעת צנרת וניקוז: איך לתחזק ולשמור נכון על צנרת הבית?

זאב נחמנזון  ז תשרי, תשפב  9/13/2021

כל מי שיש לו מעט ניסיון בבנייה, יודע שכל תשתית במבנה תלויה בכזו אחרת. אחת מאלו הרגישות והחשובות יותר לתחזוקה היא הצנרת וכדי שתוכלו אף לעשות זאת בעצמכם, לפניכם כמה כלים וטיפים שימושיים שישמרו עליה תקינה ופתוחה לאורך זמן
.......................

הפרעת צנרת וניקוז: איך לתחזק ולשמור נכון על צנרת הבית?

צילום: shutterstock

הנה משהו מעניין שודאי לא ידעתם על אוסטרליה: המדינה הזו, אשר נבנתה מאוכלוסייה של גולים שנשלחו אליה כחלק מהעונש, היא אחת מאלו העשירות והמשגשגות בעולם. אמנם יש בה לא מעט מעוזי הייטק וטכנולוגיה אך את הרווחים הנאים באמת, מגלגלים דווקא האינסטלטורים המהווים בה סמל לחריצות ורצינות ומשתכרים על כך היטב. איך שלא נסתכל על זה – הם נוגעים בדברים שרבים מאיתנו לא מעוניינים לגעת בהם – צנרת, ביוב ולכלוך, כאשר חלקנו אף חושש לטפל בעצמו בבעיות שהם יוצרים, גם אם בפשוטות שבהן, בין אם מחוסר ניסיון ובין אם מחוסר רצון.

ועדיין, כשם שאנו יודעים להחליף נורה או לתקן דלת שבורה של ארון, לדברים הבסיסיים ביותר בתחזוקת הצנרת אנחנו יכולים לתת מענה מקומי ומיידי שיחסוך לנו זמן רב, כסף ונזק מצטבר. אך עוד לפני כן ולכל מקרה או תרחיש אפשרי שבו צפוי להיגרם נזק לביתכם עקב בעיות צנרת פתאומיות, נמליץ לכם להצטייד בביטוח דירה מתאים ולוודא שהוא כולל גם כיסוי ייעודי של סיכוני מים ונוזלים אחרים, אשר יגן עליכם במקרה שכזה. שנתחיל?

עוצר יציאות

התופעה השכיחה ביותר כיום בבעיות צנרת היא, איך לא, סתימה – ואין בית שלא נתקל בתופעה הזו. במקרה הטוב מדובר בכיור המטבח ובמקרה הפחות נעים, בכיור חדר הרחצה או באסלה.

ראשית, חשוב לדעת כי סתימות כמעט אף פעם אינן נוצרות ברגע אלא בהצטברות של כמה גורמים כמו אוכל שומני הנדבק לצנרת וסותם אותה אט אט, הדחה של יותר מדי נייר טואלט או מגבוני בד שאינם נשטפים בניקוז. הפיתרון הראשוני הוא מניעה של שימוש מופרז בחומרים ובמרכיבים הללו. שמן טיגון שהצטברו בו גושי מזון אמנם ירד באסלה רק לאחר כמה הדחות אך זה עדיף על פני ריקונו לכיור, שם הוא יידבק לצנרת ויסתום אותה עם הזמן. לכן, מומלץ יותר לרוקנו לתוך שקית אשפה אחרי שהוא מתקרר ולזרוק אותה. גם למסנן הקטן של פתח הניקוז תפקיד חשוב בבידוד מזיקים שעלולים לסתום את המערכת. הקפידו לראות שהוא מונח במקומו, בפרט בזמן שטיפת כלים, רוקנו אותו לאחר השטיפה ונקו אותו מדי פעם במים חמים.

אם כבר נקלעתם למצב של סתימה – ניתן לשחרר אותה באמצעות כמה דרכים פשוטות כאשר אחת יעילה במיוחד היא פתיחה של זרם מים חזק או שפיכה של מים חמים (כמות של קומקום אמורה להספיק) לפתח הניקוז. החום עשוי להמיס את הגורם הסותם, לשטוף אותו ולפתוח את הסתימה. במידה ולא די בכך, תוכלו לקנות נוזל לפתיחת סתימות העולה לרוב כמה עשרות שקלים בודדות, לפעול על פי ההנחיות על גב האריזה ובדרך כלל התוצאה תושג. לרשות אלו מכם שיותר אחראיים ומנוסים, עומדת גם האופציה להשתמש בסודה קאוסטית, שגם אותה ניתן לרכוש בחנויות חמרי בניין, חשמל ואינסטלציה, אם כי חשוב להשתמש בה בזהירות על מנת להימנע מכוויות וצריבות. לפתיחת סתימה באסלה ישנו הפיתרון העתיק והטוב המוכר לרובנו כ"פומפה". שתיים שלוש לחיצות בפי האסלה, קצת הצפה וריח לא נעים, הדחה או שתיים של המים והסתימה אמורה להיות מאחוריכם.

שלא יהיה פיצוץ

התופעה השניה הנפוצה היא נזילה שלמעשה, נגרמת לרוב מסתימה. העומס והלחץ המצטבר בצנרת מוצא לבסוף את הנקודה החלשה אשר ממנה אפשר להתנקז שם מתחיל טפטוף ובמקרים מסויימים הוא כה גדול, עד כי מדובר בפיצוץ. אז מה בכל זאת ניתן לעשות כדי למנוע נזילות? חשוב תחילה לדעת שבכל מערכת הניקוז והצנרת ישנם אטמים וגומיות במפרקים השונים, שמטרתם למנוע יציאה (וגם חדירה) של נוזלים. בחלק גדול מהמקרים תוכלו לאתר את הנזילה בעיניכם, וכך גם לדעת מה המקור שמזרים אליה מים.

בתור התחלה, סגרו את הברז או המקום שמוביל מים אל איזור הנזילה. אחרי כן, תוכלו לבחון האם מדובר באטם שיתכן והשתחרר מעט כשהידוק פשוט של ההברגה, צפוי לפתור לכם את העניין.

זאת ועוד, לעיתים קורה שגומיה מתרופפת או מאבדת את אטימותה. מאחר ומדובר במידות סטנדרטיות, כמעט כל מוכר בחנות חמרי בניין ידע להציע לכם את זו המתאימה להחלפה – עניין של כמה שקלים, שאם תדעו להחליף לבד (שוב, בדגש על סגירת ברזים) – תחסכו סכומי כסף לא מבוטלים.

אז בין אם הדברים נראים לכם מסובכים למדי ובין אם לא, אל תהססו להיעזר בשירותיו המקצועיים של שרברב וחשוב יותר – אל תדחו את התיקון שכן כפי שצויין עוד קודם, כל תשתית בבניין תלויה בתשתית אחרת וכדי למנוע נזק מצטבר חשוב מאוד לטפל בבעיות הקיימות בזמן.

בהצלחה!